Eigen leerdoelen
een overzicht van een de leerdoelen die ik voor mezelf heb gesteld.
Succesvolle Stage
Voor mij is de stage succesvol, als ik veel geleerd heb van de technieken die MindLabs heeft. Het zijn interessante technieken om in een game te verwerken die je niet vaak ziet. Het is mijn doel om een allround game developer te zijn en dit helpt hierbij enorm. Hierbij wil ik echt het fijnste weten van de technieken zodat ik ze ook in mijn eigen games kan verwerken.
Ook wil ik dat de communicatie tussen mij, Remco, MindLabs en school soepel verloopt. Wanneer dit niet het geval is, wil ik hier het voortouw in nemen om het weer soepel te laten verlopen. Dit door middel van bijvoorbeeld: op tijd aan de bel trekken als iets niet goed gaat, op tijd mailtjes sturen om afspraken te maken en om misverstanden te voorkomen.
Tot slot wil ik na gaan denken over mijn eventuele rol binnen een eigen bedrijf. Kyle Peeters is van plan een eigen bedrijf te starten en ik help hem hier graag bij. Kyle focust zich meer op het business gedeelte, dus misschien is het voor mij wel iets om na te denken over het technische gedeelte van een eigen bedrijf starten, bijvoorbeeld project leader. Het kennen van al die nieuwe technieken zal mij hopelijk ook helpen om een game van een ander perspectief te bekijken. Zo hoop ik een verse input te hebben in de games die we gaan maken.
Leerdoel 1: Communicatie/Planning
Week 1 t/m 5
In de eerste weken is de communicatie en planning waarschijnlijk het meeste van toepassing. De eerste week heb ik afspraken gemaakt met MindLabs om langs te komen en heb ik een planning gemaakt voor mezelf en Remco in mijn project plan en in Trello.
Ik ben tevreden over hoe dit is gegaan. Ik ben normaal niet zo van het plannen en laat de communicatie met stakeholders meestal aan anderen over. Dit keer heb ik een volledige planning gemaakt en telkens mailtjes gestuurd om dingen te regelen en dit ging op 1 keer na (Waar de project leader niet reageerde) altijd goed.
Week 6 t/m 10
Vanwege Covid-19 hebben Remco en ik heel deze periode thuis gewerkt en het is wel duidelijk dat hier geen verandering in gaat komen voor het einde van het semester. Dit vereist veel communicatie via mails en Whatsapp/Discord om te voorkomen dat ik, Remco en Petra van elkaar weten waar we mee bezig zijn.
Het is voor iedereen duidelijk dat alle communicatie gewoon via mij gaat. Wanneer er een afspraak gemaakt moet worden met Petra of iemand anders, zorg ik dat dit geregeld wordt. Dit is gewoon altijd goed gegaan en hier ben ik zeer tevreden over. Ook de communicatie met Remco is beter. Hij geeft regelmatig updates waar hij mee bezig is via Discord wat voor mij een stuk prettiger is zodat ik niet voor onverwachtse problemen kom te staan en hetzelfde geldt andersom.
Week 11 t/m 17
Er is niet veel veranderd ten opzichte van de vorige 5 weken. Er zijn nooit onverwachtse problemen ontstaan en daar ben ik erg blij mee. Ik aarzel ook geen moment meer om een mailtje te sturen voor verduidelijking wat ik in het verleden regelmatig deed en dat vind ik een belangrijke vooruitgang op persoonlijk gebied.
Ik heb ook met Petra afgesproken dat we elke week een meeting hebben om de voortgang te bespreken. Dit blijven we doen tot het einde van het semester.
Leerdoel 2: Leren van nieuwe technieken (MindLabs)
Week 1 t/m 5
In deze eerste 5 weken, heb ik nog niet veel technische informatie gehad wat betreft de technieken bij MindLabs. Wel heb ik onderzoek gedaan naar de manieren waarop de technieken gebruikt kunnen worden binnen game design en op welke manier MindLabs ze heeft gebruikt. Op deze manier ben ik er zeker van dat ik makkelijk aan kan pikken wanneer ik de technische informatie verkrijg.
Week 6 t/m 10
Vanwege Corona, is heel het pand van MindLabs gesloten. Dit heeft een grote invloed gehad op wat ik heb kunnen leren van de technieken.
Wel heb ik een gesprek gehad met Max Louwerse van de universiteit Tilburg. Hij was project leader bij een aantal indrukwekkende projecten en hij heeft me wel een goed aantal dingen weten te vertellen over zijn projecten, die ik nog niet wist.
Week 11 t/m 17
In deze weken heb ik vooral alle feedback in de game verwerkt die ik van bijvoorbeeld Max Louwerse en Wim van der Maas heb gekregen. Door wat meer kennis te hebben over hoe de projecten precies werken, heb ik dingen dusdanig kunnen veranderen dat het een best accuraat beeld geeft van een project.
Leerdoel 3: Mijn rol in eigen bedrijf
Week 1 t/m 5
Ik denk regelmatig na over mijn rol in het eigen bedrijf met Kyle Peeters en een aantal anderen. Ik heb het er nog niet met Kyle over gehad, maar ik denk dat ik geschikt zou zijn als een allround game developer/lead game designer. Ik ben op dit moment al vrij allround op het gebied van game design en dit hoop ik deze stage alleen maar te verbeteren. Ook heb ik vaak goede ideeën voor de games, dus hier denk ik ook belangrijk te kunnen zijn.
Week 6 t/m 10
Ik heb het weer regelmatig met Kyle en Jasper Cuelenaere gehad wat zij in hun hoofd hebben met het eigen bedrijf en wat ze denken dat hun rol gaat zijn en wat mijn rol gaat zijn.
Ik dacht na over wat ik wilde gaan doen met mijn minor. Het eerste wat bij mij naar boven kwam is het beter leren van 3D modelleren. Nu weet ik niet exact in hoeverre dit mogelijk is voor een minor, maar Kyle kwam toevallig met hetzelfde idee toen ik het aan hem vroeg.
Verder bedacht ik me dat ik de technieken die ik nu beter leer kennen, kan verwerken in ideeën voor games die we gaan maken. Het is natuurlijk belangrijk dat je game iets nieuws is wat nog niet bestaat en met deze denkwijze kan ik denk ik wel een goede bijdrage leveren.
Week 11 t/m 17
In deze periode (vooral aan het einde), is het youtube kanaal van mij, Kyle, Remco en een paar anderen, flink vooruit gegaan qua views en subscribers. Hiervoor ging het nogal langzaam en zag ik het nut er niet echt van in, maar nu we heel snel meer subscribers krijgen, zou het handig kunnen zijn om Youtube als een marketing platform voor onze producten te gebruiken.
Als we dan leuke video's blijven uploaden met daar tussen video's over onze nieuwe games, is de kans veel groter dat we meer geïnteresseerden krijgen.
Ik spande me niet echt in om goede content te maken, maar nu is mijn mening daarover wel veranderd en ga ik me daarvoor meer inspannen om zo ook een bijdrage te leveren.