Onderzoeksvragen

Een aantal vragen die ik heb gesteld aan het begin van de stage

Het begin van de stage heb ik veel onderzoek gedaan naar de technieken van Mindlabs. Hieronder staan een aantal van de onderzoeksvragen die ik toen heb gesteld.


Analyse onderzoeksvragen


Hoe kunnen de MindLabs technieken in de game verwerkt worden? 

Een van de eerste dingen die ik deed, was het kijken naar de technieken van MindLabs. Ik heb gedacht over manieren waarop ik deze technieken in de game kon verwerken. Mijn onderzoek hierover is verwerkt in het Technologies and MindLabs projects document (1e linkje hieronder).


Zijn de MindLabs technieken al eens verwerkt in games?

Nadat ik had nagedacht over mogelijke leuke ideeën, heb ik gekeken naar bestaande games die de MindLabs technieken als mechanic hebben. Het onderzoek hierover is ook te vinden in het Technologies and MindLabs Projects document (linkje hieronder).


Wat is er mogelijk binnen Unity qua technieken van MindLabs? 

Toen ik wist wat de MindLabs technieken waren en toen ik wist hoe deze technieken in games verwerkt zijn, heb ik gekeken naar wat eventueel mogelijk is binnen Unity. Ik heb per techniek, online gekeken naar filmpjes die zo'n techniek gebruiken in Unity. Mijn bevindingen hierover zijn te vinden in het Research mogelijkheden document (linkje hieronder).



Implementatie onderzoeksvragen


Hoe kan ik een .mp4 file afspelen op een plane in Unity?

één van de eerste dingen waar ik in Unity moeite mee had dit project, was het goed laten zien van video's op een plane. Ik heb zoiets al wel eens toegepast in een oude game, maar daar waren er problemen met de uv-mapping. Dit was ook nu weer het geval. 

Om deze reden heb ik de volgende video bekeken:

> https://www.youtube.com/watch?v=KG2aq_CY7pU

Het toepassen gaat als volgt:

  1. Voeg een .mp4 bestandje, Render Texture en material toe in de assets folder.
  2. Zet de Render Texture als base map en als emissive color van het material (emissive color ook nog zwart).
  3. Assign het material aan de plane waar de video op moet verschijnen.
  4. Voeg het component:  Video Player" toe aan de plane waarin je het .mp4 filmpje en de Render Texture toevoegd op de volgende plaatsen:

Het resultaat is een video met een perfecte scale om mooi op de plane te passen zoals hieronder te zien.


Hoe maak ik een hologram in Unity?

Iets wat me erg vet leek om te maken was een soort hologram. Ik bedacht me al gauw dat het moest gaan om een soort texture en dat ik hierbij waarschijnlijk shadergraph moest gaan gebruiken.

Ik ben op zoek gegaan naar antwoorden en wie anders kon me helpen dan de goede oude Brackeys.

> https://www.youtube.com/watch?v=KGGB5LFEejg

Via een node systeem heeft hij een een goed werkend hologram material gemaakt. Door het wat te tweaken en veranderen heb ik het voor elkaar gekregen om het ook bij mij goed eruit te laten zien.

Een aantal dingen springen eruit hoe het gedaan wordt. De truc zit hem in het material en de manier waarop deze gebruikt wordt.

Dit material wordt op een Sample Texture 2D node gezet en op de uv van deze node, wordt een tiling and offset en daaraan een multiply node geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het hologram naar beneden scrollt en dit geeft het een hologram effect. 

Verder is het nog te verbeteren door een fresnel material toe te voegen zodat je het material wat gloed mee kan geven, wat ook zorgt voor een hologram feel.

Zet alles bij elkaar, voeg er een custom ander material aan toe en je krijgt een shadergraph grafiek zoals hieronder en als resultaat het plaatje daaronder.


Daan van Eijl | MindLabs 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin